Міністерство інфраструктури ініціює повернення в Україні обов’язкового техогляду для усіх видів транспорту з 2022 року, оскільки 2021 рік – крайній термін для впровадження обов’язкового техогляду автомобілів відповідно до підписаної угоди з Європейським союзом. У разі затвердження опублікованого законопроекту, він набуде чинності з 1 січня 2022 року.
Відомо, що новий законопроект передбачає проходження техогляду кожних два роки. Крім того, техогляд стане обов’язковим пунктом при:
- Реєстрації;
- Перереєстрації;
- Зміні господаря;
- Виїзді автомобіля за кордон.
Проте найпершою категорією є власники авто, які підпадають під дію нового законопроекту, стануть міжнародні перевізники. Такі транспортні засоби мають бути обладнані тахографами та засобами лімітування спідометру. Наступними на черзі стануть внутрішні підприємства та підприємці, що займаються перевезенням пасажирів. Вони також підлягають обладнанню тахографами та іншими засобами моніторингу.
Загалом на потік обов’язкового технічного контролю мають стати усі власники автомобілів та мотоциклів в Україні, у тому числі й ТЗ некомерційного використання.
Попередньо відомо, що проводити ОТК будуть комерційні організації, що пройдуть авторизацію в НААУ (Національне агентство з акредитації України).
Власників запевняють, що процедура буде в обов’язковому порядку фіксуватися фотокамерою, що стане запобіжним механізмом для фіктивних та корупційних змов між власником та виконавцем.
Пропонується зобов’язати легковики й вантажівки з масою до 3,5 тон проходити першу перевірку через 4 роки з моменту реєстрації, а потім кожні два роки.
Мотоцикли з двигуном об’ємом більше ніж 125 кубічних сантиметрів- повинні будуть проходити перевірку кожні 2 роки.
Для комерційного транспорту майже нічого не зміниться. Автобуси, мікроавтобуси та спеціалізовані транспортні засоби, які перевозять небезпечні вантажі, як і раніше повинні будуть проходити техогляд через кожні півроку.
Вантажівки й напівпричепи з вагою понад 3,5 тони – щорічно.
А от таксі замість кожних двох років зобов’яжуть проходити техогляд щорічно.
Не доведеться проходити техогляд лише власникам транспорту з максимальною швидкістю до 25 км/год, антикварних і спортивних машин, автомобілів з дипломатичною недоторканністю та тракторів й сільгосптехніки з об’ємом двигуна до 50 кубічних сантиметрів.
Автори законопроекту також пропонують запровадити новий вид технічного контролю – придорожній огляд, який складається з перевірки свідоцтва про придатність транспорту і візуальної оцінки стану авто, а також поглибленої перевірки у разі виявлення технічних недоліків. Тоді свідоцтво про придатність анулюється, у зв’язку з чим доведеться повторно проходити огляд.
За словами тимчасово виконуючого обов’язки гендиректора Директорату з безпеки на транспорті Мінінфраструктури придорожній огляд здійснюватиме не поліція, а працівники «Укртрансбезпеки», які роблять це і зараз щодо комерційного транспорту.
Тобто, якщо закон приймуть цього року, то норма про обов’язковий техогляд запрацює лише у 2022 році. Але є ще один нюанс: в законопроекті передбачено, що пройти техогляд потрібно протягом двох років з моменту набрання законом чинності.
ОТК включає інструментальну, органолептичну та візуальну перевірку рульового керування та системи гальм, приладів сигнального освітлення, коліс та шин, газобалонного обладнання авто та інших елементів, що вливають на рівень безпечності ТЗ.